nuffnang ads

Rabu, 16 November 2011

Pentingnya Penjaga Kubur



35 tahun setia menjaga kubur

SETIAP hari selama 35 tahun, Catherine Lessler melakukan rutin harian yang sama bermula seawal pukul 4 pagi. Dia akan mengesat habuk dan menyapu sampah di seluruh ruang rumah ibadat yang juga menjadi sebahagian daripada kediamannya.
Ia disusuli pula dengan membersihkan pekarangan kawasan tanah perkuburan Jepun yang terbesar di Malaysia. Sebaik selesai, dia akan menunggu dengan penuh setia kedatangan pelawat yang mungkin akan hadir sehingga pukul 5 petang.
Pada petang awal bulan lalu, rumput-rumput yang baru dipotong masih lagi basah kesan daripada hujan lebat yang sukar diramal menuntut Catherine supaya segera membersihkannya.
"Upah memotong rumput sangat mahal, kawasan perkuburan sahaja berharga RM200 dan perlu dilakukan dua kali sebulan," katanya ketika ditemui di kawasan perkuburan Jepun, Off Jalan Dewan Bahasa, Kuala Lumpur.
Dahulu, dia bersama-sama dengan mendiang suaminya, Stanley Bernard Lessler masih lagi mampu memotong rumput dan membersihkan sendiri kawasan perkuburan tersebut.
Namun, apabila tubuh dimamah usia, wanita berusia lingkungan 70-an itu terpaksa mengupah orang luar untuk memotong rumput tetapi, kerja-kerja membersihkannya tetap dia lakukan sendiri.
Tatkala kaki wanita yang mesra dipanggil Madam Catherine itu melangkah menyusuri kawasan perkuburan Jepun seluas 0.8 hektar untuk membuang bunga-bunga layu dan rumput-rumput kering, pasti ada cerita yang terpacul daripada mulutnya mengenai nisan-nisan yang tegak berdiri di situ.



bilapahatberbunyi:-Tanak perkuburan landskapnya perlu cantik bukan lanskap yang menyeramkan..

3 ulasan:

  1. salam;
    baguslah kalau ada jaga kubur ni.sekarang ni banyak yg suka curi barang berharga didalam kubur khasnya di sarawak.

    BalasPadam
  2. tengok aje taman nirwana ...utk tanam abu mayat ye dah seluas2 alam..

    BalasPadam

Ulasan dari Blogger terbaik