nuffnang ads

Ahad, 19 Jun 2011

Satu Perjalanan Jun 1993 ***



Petang sabtu hujan turun mencurah curah..aku merenung ke luar tingkap sejauh mata memandang.Begitu indah alam ciptaan Allah s.a.w.Irama titisan hujan jatuh kebumi sungguh mengasyikkan ..bunyian alam semulajadi yang tidak pernah berubah sejak dulu lagi.Sesekali tiupan angin membuatkan pepohon menari seakan mengikut rentak bunyian hujan.Tumbuh tumbuhan seakan bersyukur tanda gembira bila hujan membasahi bumi.Rezeki alam.Kita dan alam saling memerlukan antara satu sama lain.Jangan sesekali kita mengkianati alam.Aaaaah...Suasana dingin dan tenang sekali...
Esok 13 jun hari perkawinan nora.Jika tiada aral melintang aku akan menghadirkan diri untuk meraikan majlis perkawinannya di kg melayu lima kedai.
Aku sampai sebelum majlis bersanding.Lepas makan aku berbual dengan teman teman yang lain.Hati berdetik mahu melihatnya untuk ke sekian kalinya.....dengan ditemani oleh  seorang rakan aku menuju ke tepi  tingkap... bilik pengantin.Di celah celah kepingan cermin tingkap.... aku melihat nora telah bersiap dengan baju pengantin warna merah dan sedang di solek oleh mak andam.Wah!! begitu anggun sekali..persis seorang puteri...seakan perasan kehadiran aku... dia menoleh ke tingkap dengan satu renungan yang bercahaya..merenung tepat ke arah aku ...tanpa kata kata...emosinya sedikit terganggu ...aku seakan tewas dengan renungannya ......  dengan sedikit seyuman aku hanya  ucapkan selamat pengantin baru.....aku berpaling ...tanpa menoleh kebelakang ....aku terus belalu pergi.......motorsikal meluncur laju.... membawa aku......ke destinasi..yang biasa kita tujui...menyusuri jalan jalan yg pernah kita lalui ......aku mengimbau kenangan lalu .....Ini adalah hari terakhir kita berjumpa ...............dan aku akan terus menjalani kehidupan seperti biasa seperti insan insan yang lain mengejar impian di dunia yang sementara ni.
Tak trajik pun...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan dari Blogger terbaik