nuffnang ads

Jumaat, 20 Mei 2011

Satu Perjalanan 1982-1986-sekolah menengah

Dengan penuh keyakinan aku melangkah ke sekolah menengah Sultan Mansyur Shah ditingkatan satu pada tahun 1982.Jarak sekolah dgn rumah lebih kurang 10 km dan aku naik bas sekolah pada sisi petang.Saat meninggal sekolah rendah adalah saat yg sedih bercampur gembira.Sedihnya separuh kawan kawan bersekolah menengah di Alor Gajah dan lainnya bersama aku di Tampin.Aku di tempatkan didalam kelas 1A didalam aliran perdagangan.Dalam kelas memang semuanya pandai belaka.Dalam kelas aku sering dapat no 2 dari belakang hahaha..hebatkan.Kali ini bersaing dgn murid murid cina.Pada tahun 1982 nama aku tercatat sebagai antara murid pertama dalam pasukan koir yg menyanyi lagu sekolah.Bangga beb!
Oh ya! serba sedikit mengenai keluarga pada tahun 1982 di rumah cuma tinggal abah.emak,abg man ,aku,halim dan sawina yg lain kak siah dan kak niah sudah berkahwin dan mengikut suami masing masing.Kak Som,Kak Lela dan Kak Nona sudah bekerja di Singapura,menyewa rumah di Johor Bahru.Mereka banyak membantu keluarga dari segi kewangan terutama bila tiba hari raya utk membeli baju adik adik.Abah bekerja sebagai penoreh getah dan penah membuka kedai runcit tapi tutup akibat ramai pelanggan yg berhutang tapi malas nak bayar.Emak  selain sebagai suri rumah tangga ada buat kerja sambilan menjual minyak angin dan ubatan jamu.Emak menjaja minyak angin dari rumah ke rumah.Satu pengorbanan yg cukup besar untuk membesarkan anak anak.
Akibat tak belajar di tingkatan 2 aku berada dalam kelas C hingga ke tingkatan 3.Sikap malas belajar munkin akibat bercampur dengan rakan yg seumpamanya.Tahun 1984 aku menduduki peperiksaan SRP.Berkat ketekunan yang sedikit aku lulus dengan dapat A33 dan dapatlah naik ke tingkatan 4 klau gagal return balik agaknya..Aku ambil aliran sastera yang paling diminati.Minat  sastera tapi tak pernah dapat A dalam sastera ..hebatkan aku ni.Disini juga aku mula aktif dalam persatuan terutama dalam persatuan pusat sumber. Dalam sukan aku cuma mewakili rumah sukan iaitu rumah Bendahara warna hijau kalau bertanding selalu aje kalah.
Pada tahun 1986 aku melangkah ke tingkatan 5 dalam kelas A.Pada tahun ini akan akan mengambil SPM yg menentukan masa depan aku.Umur 17 tahun dan pemikiran dah mula matang sedikit.Ada juga terima surat dari murid perempuan nak berkawan rapat tapi aku tak layan,jual mahal konon..kawan biasa bolehlah kot.haha..
Ketika berakhirnya SPM aku merasa sedih kerana meninggalkan kawan ,guru dan alam sekolah.Sampai sekarang aku lost contack dengan kawan tingkatan 5.Munkin mereka dah punya kehidupan masing masing.Teringin juga nak buat reunion.
Sementara nak tunggu kepusan SPM aku merantau ke Johor Bahru utuk mencari peluang pekerjaan...jeng.jeng..jeng.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan dari Blogger terbaik