nuffnang ads

Isnin, 30 Mei 2011

Satu Perjalanan Januari -April 1990-selangkah ke depan

Sudah 3 tahun aku tingalkan alam persekolahan.Harta yg aku ada cuma motorsikal.Ditahun baru ini 1990 perlu melangkah dengan berhati hati dan aku tidak boleh leka.Umur  menuju ke angka 21 Seperti yang aku katakan aku akan ke JB mencuba nasib sekali lagi.Abang aku sekarang berada di Psr Gudang,dia ada call aku tentang satu temuduga di syarikat perkapalan,aku pergi temuduga tapi tak dapat kerana tiada pengalaman.Aku mesti cari kerja yg boleh menjamin masa depan.Kerja kerajaan aku pernah cuba mohon semuanya gagal kerana tiada orang dalam agaknya.
Pada bulan mac 1990 aku berhenti kerja di propel dan kembali ke JB.Pernah kawan aku berkata kalau kau pernah ke JB dan pergi ketempat lain kau akan kembali semula di sini.Aku rasa ia satu kebetulan.Dapat kerja semua atas bantuan kawan.Di JB aku dapan kerja di Pandan iaitu kilang Sin Industri kilang buat body motor.Sekarang aku tak tahu kilang tu ada lagi atau tidak yg pasti tempat tu sekarang dah jadi Pasar Smart.Hari pertama kerja aku demam.Kerana semangat kerja aku gagahkan juga utk hadir kerja.Selepas 2 minggu kerja aku balik kampung ambil motor dan ambil gaji di tempat lama.Aku tak naik motor tapi aku dan motor naik keretapi.Dalam keretapi sempat berkenalan dengan seorang awek sebab dalam keretapi ada kerusinya yg duduk mengadap antara satu sama lain ya lah tak akan aku diam je..bualah serba sedikit..yang aku tahu dia budak kulai.
Tahun ini aku berpuasa di JB dan berazam utk penuh berpuasa sebulan.Kalau puasa di kampung semua emak yang sediakan tapi disini kena masak sendiri.Nasib baik ada kawan serumah yg pandai masak.Aku cuma tolong potong bawang bolehlah.Mengenai kewangan tak berapa stabil sebab bulan depan dah nak raya.Kalau boleh aku nak semuanya baru.
Dapat surat dari awek yg aku berkenalan dalam keretapi tempoh hari tapi aku tak balas suratnya sebab tak ada stem lagi pun bukan senang nak pergi ke pejabat pos beli stem.Aku rasa mesti budak tu tertunggu surat balasan.Minta maaflah tak dapek den nak nolong ha...stem takde dik oii...
Oleh kerana aku sudah ada motor kawan aku nama kamal ada bagi tawaran kerja sebagai despatch..aku masih berpikir lagi.3 hari sebelum raya aku balik kampung naik bas dan tiket aku dah beli awal.Raya tahu nie aku sambut dgn ala kadar saja..dapatlah beri duit raya kat anak saudara.Masa tu anak saudara tak ramai lagi.
Aku masih berfikir sama ada nak terima tawaran kawan aku tu atau tidak..sayang pula nak berhenti kerja kat kilang sin industri sebab amoi supervisor tu baik dengan aku sebab aku dengar kata hehehe.....aku berfikir lagi......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan dari Blogger terbaik