nuffnang ads

Rabu, 25 Mei 2011

Satu Perjalanan -April 1987-dipersimpangan

Johor Bahru kita ketemu lagi..aku berjalan dari stesyen keretapi Jb menuju ke Komtar.Jam menunjukkan pukul 5.30petang penghuni kota berpusu pusu dengan hal masing masing.Aku lihat penjual ubat bercolote memancing pelanggan,penjual rokok jalanan termenung seperti memikir sesuatu dan sesekali kedengaran senduk dan kuali berlaga .Mereka juga seperti aku punya impian hidup untuk mencari rezeki di kota ini.Aku dengan beg pakaian yg masih setia terus menunggu bas no 44 menuju ke rumah kakak di tmn sri amar.
Keesoknya aku menuju ke rumah Deris di BBU...Jawabannya menghampakan..belum boleh mula kerja lagi atas sebab yg aku sendiri tak faham.Aku dah mula tawar hati...kepala terasa sakit..fikiran menjadi kusut...jiwa tertekan.. ini bermakna akan tinggal sementara di rumah kak som.Duit dah mula berkurangan..aku tak boleh lama tunggu disini dan aku mengambil keputusan utk pulang semula ke kampung.Lagi pun keputusan SPM tak lama lagi akan keluar dan tak lama lagi ramadhan akan menjelma.
Dua hari di kampung keputusan SPM  keluar....aku mendapat Gred 3..gembira atau sedih aku sendiri pun tak tahu.Terima seadanya.Dengan gred 3 nak naik tingkatan 6 tak boleh kalau nak mengulang kena secara persendirian.Aku berada di persimpangan jalan..... terus belajar atau menjadi seorang pekerja yang berbekalkan keputusan SPM.Keputusan perlu dibuat.....dan aku pilih menjadi pekerja.
Hari raya menjelang tiba..persiapan untuk diri sendiri memang tiada..tiada baju ..tiada kasut baru..tapi semua itu tak penting .Aku perlu berjimat.Seperti biasa seminggu sebelum hari raya aku  membantu mak buat lemang dan ketupat.Hari Raya semua adik beradik ada.Hahaha duit raya masih dapat lagi dari kakak.Setelah 4 hari beraya di kampung dapat berita... kerja dah  nak bermula.Aku perlu segera ke JB .Persolannya kenapa dalam musim raya.Tiada hari lain kah?..mahu tak mahu aku kena pegi juga ke  Johor Bahru...keretapi meluncur laju membelah malam yang dingin......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan dari Blogger terbaik