nuffnang ads

Selasa, 24 Mei 2011

Satu Perjalanan Feb -Mac 1987-mencari hala tuju

Dengan semangat berkobar kobar aku sampai di stesyen keretapi JB lebih kurang pukul 6pm.Naik teksi menuju ke Bandar baru uda.Tapi kali ini sungguh mengharukan kerana abg deris dan keluarganya balik kampung di segamat.Masalah komunikasi lagi..susah nak cakap..aku kawal perasaan dan bertenang seketika.Mana nk pergi ni..aku resah..hari dah senja.Jiran sebelah 3 beradik nie pun tak ada rumah mukin pergi s,pura.Kalau ada pun tak mungkin aku bermalam dirumahnya.Aku cari public phone untuk menghubungi Kak som yg berada di tmn sri amar majidi.Malangnya public phone semua rosak.Nak pergi sendiri aku tak tahu panduan kerumahnya..rasanya lebih 6tahun aku tak pergi kerumahnya.Kak Som pada masa tu sudah berkahwin dgn Abg Hussin dan tinggal dengan Mak mertua iaitu Mak Nab dan Pak Mat(dah arwah).Nak telipon kampung pada masa tu kampung belum ada telipon lagi.
Selepas makan di gerai berdekatan aku menuju ke Bangunan petronas yg belum siap tu.Aku jumpa pakcik guard yg bernama Pakcik Mat dan berbual bual dgn nya.Dia Mencadangkan aku tidur di sini..katanya ada seorang budak Indon yg tidur di bangunan yg belum siap ni..Jadi aku mengambil keputusan untuk bermalam di situ  dengan budak Indon tu.
Pada esok paginya atas panduan yg diberi oleh pakcik guard aku menuju ke stesyen bas JB.Dibandar JB aku cuba menghubung kak som dan nasib baik dapat.Dengan panduan yg diberi aku naik bas elek no 44 dan berhenti di kg ubi.Akhirnya aku sampai juga di rumah kak som.
Selepas dua tiga hari aku dapat tahu sebenarnya pump minyak tu belum mula operasi lagi.Dalam hati kenapa call aku suruh datang.Aku rasa di permainkan.Hampir sebulan aku tinggal di rumah kak som.Aku rasa segan dan resah kerana tinggal lama sangat tanpa perkerjaan.Duduk makan minum tanpa pekerjaan.Terima kasih diucapkan dgn kak som dan abg husin kerana memahami situasi aku.
Aku cuba mencari kerja dgn menuju ke kaw.ind tampoi.Nampak kain rentang jawatan kosong operator pengeluaran.. aku cuba mohon dan dapat.Kalau tak silap kilang TCM buat kain dan benang.Persikitaran tempat kerja memang teruk panas dan berabuk.Aku kerja disini cuma 1 1/2 hari saja kerana terpengaruh dgn rakan sekerja yg mengajak aku cari kerja lain katanya ada kerja kosong di kilang lain tapi hampa kerana jawatan operator dah penuh.Rakan yg baru aku kenali ni ajak aku pergi kerumahnya di kempas flat taman cempaka aku pulak ikut saja dan makan tengah hari di rumahnya.Petang baru aku balik rumah kak som.
Tak tahu apa nak kata..esoknya aku balik kampung.Duit habis..kerja tak dapat.Tinggal di kampung 2minggu dapat call lagi suruh datang JB kerja dah nak bermula katanya.Untuk pengatahuan semua cara komunikasi dulu macam ni..Abg Deris tus tu call abg latip di pejabat dan kak lela call kak niah  di masjid tanah dan kak niah akan balik kampung bagi tahu aku.Aku nak recomfirm balik adalah sesuatu yg sukar pada masa tu.Aku serba salah nak pergi atau tidak sebab takut maklumat salah lagi.Atas nasihat dan pandangan mak....aku kembali ke JB dgn perasaan yg kurang yakin..dalam keretapi aku berfikir susahnya kehidupan ini kalau tiada pelajaran..kalau gagal SPM macamana agaknya ..apakah cabaran seterusnya..terus bermain main dalam benak ku...keretapi  meluncur lagu menuju ke Johor Bahru membawa satu harapan..yang tak pasti

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan dari Blogger terbaik