nuffnang ads

Khamis, 26 Mei 2011

Satu Perjalanan-Mei 1987-kerjaya bermula

Keretapi membelah malam...tiada tempat duduk,aku berdiri di satu sudut di tepi pintu..aaahh mana bisa aku berdiri begini..sesekali aku duduk di lantai melepaskan kepenatan berdiri.Keretapi behenti di segamat ,ramai penumpang turun barangkali aku dapat duduk kali ini.Betul tekaan aku.Aku tertidur dibuai mimpi dengan irama keretapi menuju ke Johor Bahru.Sampai di Jb pukul 5.30pagi..jalan lengang..aku singgah sarapan dahulu di gerai berdekatan dengan komtar.Badan terasa sakit mata seakan mahu tidur lagi.Kedengaran azan subuh berkumandang.Orang semakin ramai terutama pekerja menuju ke singapura.
Seperti biasa aku naik bas menuju ke rumah Deris di BBU.Kali ini memang betul kerja dah nak mula.Esok aku kan bermula kerja.Aku tinggal ,makan dan minum di rumah Deris dan keluarganya.Cuba menyesuaikan diri dengan keadaan.
Pekerjaan sebagai pump minyak adalah pekerjaan pertama.Gaji setelah ditolak epf dan socso rm220.00.Cukuplah untuk aku sorang .Nama boss adalah En.Mat adalah abang kepada abg ipar aku dan Deris .Deris bekerja sebagai supervisor.Boss muka nampak garang serius tapi hati baik.Siapa yg bekerja malam bos kasi makan percuma.Save sikit...Boss selalu pesan pelanggan adalah keutamaan .katanya dengan pelanggan kita kena senyum.Aku dan rakan sekerja hari hari kena senyum sampaikan awek kilang yg lalu lalang pun kita beri senyuman...hehehe. Minggu pertama aku tiada apa apa masalah semuanya berjalan lancar.Tapi minggu berikutnya aku  kena tipu dengan seorang india isi minyak rm10 guna duit rm1000,,kejap nak beli tulah kejap nak ni cakap belit belit lepas tu tak jadi beli akhirnya aku silap balikduit.Rugi rm200.Kena ganti ,bayar secara ansuran.Rakan sekerja yang masih aku ingat yati bigor,zakiah cun,suhaimi,Izat ,Azman(dah arwah)Ali,Azam ,zaid dan berapa nama yg aku dah lupa.Suhaimi dan izat masih aku berhubung hingga kini.Izat bekerja di shipping agensi dan suhaimi jadi pembekal daging-bapa mentuanya(bekas imam) dgn bapa mentua aku adalah rakan.Dan bermula dari saat ini  umur aku menuju 18tahun bermulalah kehidupan aku sebagai pekerja dan hidup berdikari ..susah senang sendiri tanggung dan aku rasa seakan bebas...............

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan dari Blogger terbaik