nuffnang ads

Sabtu, 13 Ogos 2011

Bisness

Berniaga antara bidang pekerjaan yang tertua di dunia.99% rezeki datang dari berniaga.Orang berniaga untuk pendapatan sendiri dan memberi pekerja gaji.Bidang ini tergolong dalam fardu kifayah.Tidak semua orang boleh berniaga,Hanya insan insan terpilih saja boleh berniaga.

Berniaga ada yang untung dan ada yang rugi.Ada orang berniaga yang halal dan ada berniaga yang haram.Bagi orang Islam tentulah berniaga secara halal iatu jujur dan tidak menipu.Banyak pahalanya bagi orang yang berniaga.

Rezeki tidak datang bergolek atau jatuh dari langit.Bagi yang tiada kemahiran berniaga rezeki anda biasanya dari makan gaji.Allah akan turunkan rezeki melalui orang yang mempunyai kemahiran berniaga.Biasanya golongan peniaga di malaysia ini orang cina atau pelabur asing.Terlalu sedikit orang Melayu Islam yang berniaga membuka kilang atau sektor industri.Peniaga ini akan membayar gaji kepada yang bekerja dengan mereka.Jadi dapatlah mereka gaji untuk membesarkan anak anak.

Bayangkan ganjarannya jika orang Islam yang berniaga.Mewujudkan peluang pekerjaan dan menyampaikan  rezeki kepada yang memerlukan.

8 ulasan:

  1. Mulakan dahulu dengan membuat perniagaan kecil-kecilan :)

    -wina1979-

    BalasPadam
  2. Salam;
    kalau mengikut pendapat abghani..mungkin pahala peniaga islam bertimbun2.sekarang pun dah byk kilang2 industri2 yg dimiliki oleh org islam..

    BalasPadam
  3. salam...InsyaAllah jika dilakukn dengan baik pasti akan mendpt ganjaran yang lumayan...

    semoga perniagaan yg diusahakn mendpt perhatian dan dpt membantu sesiapa jua...

    BalasPadam
  4. orang berniaga neh memang kena ambil risiko...

    tapi kalau rajin berusaha, pasti berjaya...

    BalasPadam
  5. yes, berniaga adalah suatu sunnah yg membawa berjuta kebaikan utk umat islam..

    cuma org islam kadang2 mudah tewas dgn cabaran berniaga..

    :)

    BalasPadam
  6. bagus org bisnes. tapi biar dengan cara betul. jangan ambik untung sampai 100%. itu dah dikira riba.

    BalasPadam

Ulasan dari Blogger terbaik