nuffnang ads

Selasa, 9 Ogos 2011

Kerjaya-Buruh Kasar

Buruh kasar meliputi kerja kerja yang berkaitan dengan pembinaan seperti membina jalan raya dan bangunan.Kerjaya yang agak extrim memerlukan daya tenaga yang banyak dan bermandikan peluh.

Awal merdeka kerjaya ini banyak diceburi oleh orang orang cina yang terkenal dengan kerja keras dan rajin.Majikan mereka kebanyakkan kontrktor yang terdiri dari orang inggeris.Sekitar tahun 70an , 80an dan awal 90an barulah ada buruh kasar dari kalangan orang melayu.Itu pun sebab tekanan ekonomi yang mendesak orang orang melayu mencari kerja untuk sesuap nasi.(zaman kemelesetan ekonomi)Kebanyakan majikkan pada masa itu adalah di kalngan orang orang cina.

Kini kerja buruh kasar di monopoli oleh pekerja Indonesia dan banglades.Gaji sekitar $1000-$2000.Anak anak muda tempatan sudah tidak berapa berminat lagi bekerja sebagai buruh kasar.Jika mereka terlibat  dalam sektor pembinaan mereka akan menjadi sebagai kontrktor,enginier dan akitek.Bagi lepasan SPM yang keputusan tak berapa baik mereka lebih berminat dalam sektor perkilangan.

Perlu di ingat sumbangan kerjaya sebagai buruh kasar adalah sangat besar dalam pertumbuhan ekonomi negara kita.Kalau tiada mereka maka tiadalah lebuhraya ,rumah teres,stadium dan bangunan pencakar langit.Hargailah sumbangan mereka walaupun mereka buruh asing.

5 ulasan:

  1. buruh kasar telah menyumbang banyak jasa kpd pembangunan & ekonomi negara..

    jgn dperlekeh pekerjaan sebegitu..

    BalasPadam
  2. Anak-anak muda tak minat sebab kena berpanas hujan lagi satu bahaya lagi kan.

    Hehe cari kerja kat tempat yang selesa dan sejuk :)

    -wina1979-

    BalasPadam
  3. s.kasih-betul tu.

    wina-tu tandanya kemajuan

    BalasPadam
  4. betul tu..org muda sekarang dah xmau buat kerja2 yg bergelumang tanah atau minyak..ada, tapi tak banyak

    BalasPadam
  5. orang muda sekarang selesa dgn perkilangan, serving atau bengkel2..mungkin kalau di beri gaji lebih, ada yg mahu kot?

    BalasPadam

Ulasan dari Blogger terbaik