nuffnang ads

Khamis, 25 Ogos 2011

Kurangkan harga barangan dapur-Tukar menu makanan harian.

Kalau kita selalu pergi ke pasar kita akan dapati harga ikan,ayam,daging dan sebagainya didapati harganya seperti tak akan turun.Mungkin sebab permintaan yang tinggi dari pengguna.

Cara orang kita masak ,hidangannya nasi, ayam,daging,ikan dan sayur .Ayam,daging dan ikan digoreng atau dibuat lauk berkuah.Ini masakan wajib.Kalau ahli keluarga ramai tentulah menunya pun banyak dan perbelanjaan dapur pun meningkat.Masa untuk menyediakan hidangan itu pula ambil masa yang lama.Makannya hanya sekejap saja.Banyak lauk banyaklah pinggang digunakan untuk hidangan.Selepas diguna perlulah dicuci.Part cuci pinggan ni ramai orang malas nak buat.

Kalau kita ubah tradisi cara kita makan iaitu hari hari makan nasi goreng/aneka masakan mee.Dalam nasi goreng/aneka mee tu semua lengkap ada sayur,daging/ayam.Semua vitamin cukup .Bahan seperti sayur ,daging,ayam bawang kurang digunakan.Secara tak langsung akan kuranglah orang beli ayam,ikan ,daging,bawang dan sayuran.Pemintaaan kurang harga pun turun.


6 ulasan:

  1. Ala, kalo mkn mee je xknyg. Xpndai mkn lauk banyk sgt, cukup sekadar ada lauk dan sayur atau ulam. Tapi nasi harus makan bnyk. hahaa

    BalasPadam
  2. family shera kalau masak nasi susah nak 'laku'.. tapi, kalau makan roti laju je...

    BalasPadam
  3. syrup-tu jimat habis
    hana-ulam yg selera tu
    shera-roti ..ni mesti kurus

    BalasPadam
  4. ayam, udang feveret anak2
    sayur feveret ai
    en.suami fleksible..

    BalasPadam

Ulasan dari Blogger terbaik