nuffnang ads

Ahad, 22 Mei 2011

Satu Perjalanan Januari 1987-meniti remaja

Desember 1986 sementara menunggu keputusan SPM  aku lepak kat kampung kehulu kehilir tanpa hala tuju.Pada masa tu mencari kerja adalah sesuatu yg sukar.Zaman ekonomi meleset.Dimana zaman  orang sukar untuk mencari pekerjaan.Kerja kerajaan dibekukan pada masa tu.Jawatan Polis dan Askar adalah jawatan yg orang berebut rebut memohon.Pernah mohon nak jadi polis kena reject sebab badan tak cukup besar.Kilang tak banyak lagi di Melaka.Nak kerja diladang sawit pun tak ada kerja kosong.Projek lebuhraya utara selatan sedang rancak berjalan penah mohon kerja buruh tapi hampa tak dapat mukin faktor umur.Tiada networking dengan rakan untuk peluang pekerjaan di KL.PM pada masa tu Dr.Mahathir tengah mencari jalan untuk mengatasi masalah penganguran yg tinggi.Usaha mencari pelabur jepun sedang giat dilakukan.Hasilnya sekarang banyak kilang kat Malaysia dan berlambak pekerja asing.
Berbalik kepada zaman 80an dengan bantuan kak Lela dan suaminya abg latif aku dapat tawaran bekerja di Sekudai JB.Januari 1987 aku bertolak ke Muar menuju kerumah kak Lela.Dari Muar aku menuju ke Sekudai Bandar Baru Uda jalan Padi  JB.Akibat masalah komunikasi yg bermasalah pada masa tu,maklumlah masa tu mana ada handphone dan GPS.Punyalah susah nak cari rumah kakak aku punyai suami punya adik iaitu abg deris(kira sedaralah).Apabila dapat cari rumah orangnya pula tak ada dirumah.Puas beri salam naik kering anak tekak akhirnya anak orang sebelah pulak yg keluar.Baik hati jiran ni dia jemput aku masuk.Pada mulanya aku keberatan juga nak masuk kerumahnya .Aku terima pelawaannya oleh kerana cuaca pada masa tu sangat panas dan aku rasa tentu dia dan keluarga  ada di dalam rumah .Dalam rumah aku duduk di ruang tamu dan budak tu buat air oren sejuk..fuhh..lega rasanya.Bual punya bual dalam rumah tu ada 3 beradik perempuan semua.Umurnya aku rasa sekitar 19 ,17, 13.Ibubapanya bekerja di Singapura.Hampir satu jam aku berbual dengan 3 beradik nie.Memang baik 3 beradik ni dan banyak banyak terima kasihlah pada 3 beradik ni.Sampai sekarang aku tak tahu sebab budak tu ajak aku yg tak dikenali masuk kerumah mereka.Mukin kesian tengok aku kot..Aku dah tak ingat namanya..dan mereka adalah org dan rakan pertama aku kenali di JB.
Apabila abg Deris dan keluarga sampai, aku pun terus keluar dan menuju kerumahnya.
Pada malamnya baru aku tahu  pekerjaan itu adalah sebagai pum attenden petronas pum station di bandar baru uda batu4-1/2 .Sebelum pump station tu siap aku kena kursus dulu di pum station lain .Kalau tak silap di Petronas batu 6 kg pasir.Dalam hati keja pump minyak pun ada kursus.Seminggu juga aku belajar cara cara isi minyak.Kursus ini bergaji Rm8 sehari.Sebenarnya kerja pump minyak ni pada masa tu ..kalau tak ada orang rekemen jgn haraplah nak dapat kerja.Peluang memang terhad.Dulu mana ada pekerja bangla macam sekarang ni..hahaha.Bebudak zaman sekarang ni dah tak berminat nak jadi budak pump minyak,tak gelemur .Lepas seminggu aku balik kampung semula sebab pump station yg aku nak kerja ni belum siap.Katanya sebulan lagi siap.Balik kampung naik keretapi dari JB sampai ke Tampin.Sebulan di kampung dapat panggilan telepon kerja dah nak bermula..........berdebar lak rasa hati ini..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan dari Blogger terbaik