nuffnang ads

Selasa, 31 Mei 2011

Satu perjalanan Mei-Sept 1990

Selepas puas beraya di kampung aku kembali semula ke JB.Kawan serumah tanya lagi aku mengenai kerja despatch tu.Aku tanya pendapat kawan yg lain..semua kata terpulang kat aku.Bagai ada satu suara menyuruh aku menerima kerja itu.Akhirnya aku terima kerja despatch tu, antara sebab aku tertarik kerja despatch ini  aku lihat kawan aku ni sentiasa smart dan bersih berbanding kerja kilang yg berminyak.
2 mei 1990 aku bekerja di tempat kerja baru di sentosa.Pejabat tempat aku bekerja ni menguruskan kilang percetakan Kam & wah printing.Supervisor tempat lama iaitu amoi tu tak bagi aku berhenti kerja..aku terangkan kat dia aku nak kerja yg lebih baik..pls... let me go (hehe ni gimik je).Dia kata kalau tak sesuai tempat baru dia suruh aku kerja balik.2 hari lepas tu kawan aku cakap ...2 hari amoi tu tak lalu makan..termenung je..tapi aku percaya kawan aku tu bergurau dan berlawak..jgn percaya.
Sebulan kerja disini sebagai mat despatch merangkap opis boy tiada apa apa masalah.Dipejabat hanya aku seorang saja melayu.Amoi amoi kat pejabat semuanya baik tak sombong terutama ms ling dan ms chan.Dia banyak beri tunjuk ajar kerja kerja kat pejabat.Bos admin aku india nama dia mr rasalinggam.Dia tersangat friendly dengan aku.Boss besar mr.chan jarang bercakap dengan aku tapi kalau nak kopi dia selalu suruh aku buat..aku buat kopi kow....
Raya haji bulan julai aku balik kampung 3 hari.Sekarang di kampung musim buah.Aku ambil kesempatan makan buah sepuasnya terutama buah durian.Selepas raya haji aku kembali bertugas. kali ini kerja sibuk sikit sebab kilang Kam & wah akan berpindah ke Tampoi di jalan tahana.Tugas utama aku packing fail pejabat.Tempat baru ni kilangnya besar tapi masih menyewa.
Selama ni aku bawa motor guna lesen L..tak terpikir nak ambil lesen B.Atas nasihat boss Rasalinggam aku ambil lesen motor.Masa tu JPJ terletak di Kebun Teh.Masa test aku gabra juga ..maklumlah ramai yg lihat.Hanya sekali test saja aku lulus.Happy sangat bila dapat lesen motor.Tapi yg tak happy nya seminggu lepas lesen lulus motor pula buat hal rosak!!!..kopak duit $200 lebih...semak kepala.
Awal sept 1990 aku pindah rumah sewa ke Kangkar Teberau ,Rumah papan sewa sebulan $150.00 Kongsi 6 orang Nama kawan serumah Jep/Am/Kamal/Jas/Jepun-nama sebenar aku tak ingat. Semua budak Negeri 9.Dalam rumah memang riuh Jiran jiran memang sakit hati bila kita orang buat bising terutama waktu malam.
Pada masa tu belum ada kesedaran nak hormat pada jiran.Pernah satu malam minggu ,rumah aku diserang oleh jiran sekitar... mereka bergabung.Jiran jiran semuanya dah berkeluarga dan yg baru berkawain pun ada.Bumbung rumah di baling batu ,dinding di baling dengan kayu.Bila zing yg berkarat kena batu..habis semua karat gugur jatuh kat kepala..haru biru.Hampir bergaduh dan oleh kerana memang kami yg bersalah,,kami serumah minta maaf.Lepas tu taubat tak buat bising..tapi kadang kadang buat juga..degillah katakan tapi bukan aku.
Lepas kena serang dengan jiran pagi ahad tu bukak lagu search tajuk kepala angin ..buka sound speaker kuat kuat...saja bagi  jiran dengar yang sememangnya angin satu badan dengan kami serumah.Dirumah memang masak jarang makan di luar.Lauk yg selalu di masak ayam masak lemak cili padi , ikan bilis sambal tumis letak santan dan daging masak kicap.Sapa yg masak tugas mengemas tak payah buat.Kenangan dengan kawan serumah ni memang banyak.Kadang kadang aku buka album tengok gambar lama ...mengimbau kenangan lama mengusik jiwa....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan dari Blogger terbaik