nuffnang ads

Jumaat, 27 Mei 2011

Satu Perjalanan-Jun -December 1987-rasa kebebasan

Dengan bantuan rakan rakan aku dapat menyesuaikan diri dengan kehidupan disini.Rakan rakan adalah orang yg paling hampir dengan aku.Semakin hari aku merasa seronok dengan kehidupan di Johor Bahru tapi taklah sampai lupa diri.Akibat pengaruh dari rakan rakan dan kehidupan yg agak bebas aku dah mula belajar hisap rokok terutama selepas makan.Mula mula minta sebatang kemudian beli sekotak.Nampak stailo bila lihat rakan hisap rokok.Bukan perokok tegar cuma untuk suka suka.Katanya tak dewasa kalau tak hisap rokok tapi sekarang aku dah lama berhenti hisap rokok.Tak ada faedahnya hisap rokok.Dapat gaji pertama aku cuba nak simpan tapi tak berjaya..ada saja yg nak dibeli.Duit banyak habis beli baju,seluar  kasut dan tengok wayang.Dulu kat Jb ada banyak panggung wayang.Keluar dari panggung rex masuk ke panggung lido yg terletak bersebelahan kemudian masuk ke panggung nira di komtar.
Sesekali ada juga aku kirim duit kat kampung sesekali kirim duit ...tak patutlah aku nie.
Apa!! tak dengarlah.....Dating......ooooh.memang ada tapi tak selalu...biasanya budak perempuan  yg ajak aku dating hehehe berlagak sikit...masa tu naik bas jalan jalan kat pantai lido..makan minum kat tepian tebrau..mana lagi nak pegi tu jelah tempat yang ada.Sekarang tempat tu dah jadi Danga Bay.Berkerja kat Petronas BBU memang menjadi perhatian ramai terutama dari budak sekolah.Tapi aku masa tu  tak minatlah nak ada awek.Rasa jiwa tak bebaslah ..terikat.. lagi pun  umur  baru nak masuk 18 tahun.Belum terfikir lagi cintan cintan nie.
Penghujung tahun 1987 aku dah tak tinggal dengan abg deris di BBU.Kawan kawan semakin ramai dan aku mengambil keputusan untuk sewa rumah dengan kawan kawan di Pandan.kalau tak silap 5 orang semuanya termasuk kawan sekampung iaitu Jep.Rumah sewa ni satu satunya masa aku sewa tahun pertama tak ada air paip,guna air perigi.Terasa macam duduk kat ulu.Kat kampung aku dah lama ada air paip.Kalau naik bas 3 kali rasanya baru sampai.Dari pandan ke kg ubi ke tampoi dan uda.Kalau kerja malam dan besok masuk pagi aku tidur di tempat kerja.Majikan memang ada sediakan bilik yakni macam store utk pekerja tinggal.
Berita baik aku di naikkan pangkat menjadi kerani.Tak pastilah sama ada aku ni bagus atau sebab ada tali persaudaraan dgn boss aku di naikkan pangkat.Aahh tak kisahlah yang penting gaji pun naik.Bestnya jadi kerani duduk dalam air-con,,,.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan dari Blogger terbaik