nuffnang ads

Jumaat, 29 Julai 2011

Satu Perjalanan 3 Ogos 1996-Menjadi Ayah

Tidak tahu mengapa hari ini aku rasa resah dan hati berdebar debar.Pagi ini belum ada tanda tanda kelahiran tapi aku lihat ayang sangat gelisah .Mukin tanda tanda kelahiran semakin hampir.Aku bersiap sedia menghadapi segala kemungkinan.

Petang saat yang di tunggu telah tiba......air tuban telah pecah ...aku terus menghantar ayang ke Hospital johor Bahru.Sampai di sana lebih kurang jam 5.00pm aku buat check in di kaunter pendaftaran dan ayang terus masuk ke wad bersalin.Di wad bersalin masih menunggu lagi.Kelihatan ayang menahan kesakitan yang amat sangat.Aku dapat merasai kesakitan itu... riak wajahnya memang sakit.Lebih kurang 6.30 pm ayang masuk ke dewan bersalin.Suami tidak di benarkan masuk.Aku sempat mencium dahi ayang dengan di iringi kata kata semangat.

Di luar bilik bersalin kelihatan ramai pesakit yang menungu untuk melahirkan anak.Jururawat begitu sibuk sekali melayan karenah pesakit.Bunyi tangisan bayi kedengaran sana sini.Aku tiada pilihan terpaksa tunggu di luar.Aku tak pasti apa berlaku di wad bersalin.Sehingga jam 8 malam tiada berita ayang telah bersalin.Aku tetap setia menunggu di hospital.

Security mengarahkan  aku supaya tunggu di bawah.Katanya Wad bayi adalah kawasan larangan tujuannya untuk mengelak kehilangan bayi.Aku akur dengan arahannya.Sampai di bawah tiba tiba lampu semua terpadam dan 5 minit kemudian tenaga electrik sokongan di hidupkan di Hospital.Panik juga aku tadi.
Aku tidur sebentar di dalam kereta.Jam 5 pagi aku naik ke wad bersalin dan aku dapati ayang aku telah selamat bersalin anak lelaki pada pukul 9.35mlm.Bayi yang sungguh comel dan kulitnya putih kemerahan.Terus aku azan di telinga kanannya.Hai! baby ni ayahlah...aku sentuh dahi,hidungnya dan jarinya.Di hati terasa satu kepuasan .
Ayang kelihatan keletihan seperti kehilangan tenaga.Aku buatkannya susu dan beri roti buat sementara waktu untuk alas perut.Terima kasih kerana melahirkan zuriat...penyambung generasi kita.
Pagi ini aku rasa sungguh gembira.Khabar gembira ini  telah aku khabarkan pada mak ,mertua dan adik beradik aku.
Bila aku baca suratkhabar pagi ini baru aku tahu seluruh malaysia tak ada electrik pada 3 ogos 1996.
Kalau ikut dalam kelender islam anak aku layir pada  19 rabiulawal 1417.Aku namakannya Abdul Azim yang bermaksud hamba yang  agung.

4 ulasan:

Ulasan dari Blogger terbaik