nuffnang ads

Jumaat, 15 Julai 2011

Satu Perjalanan Ogos -October 1994

Tiga bulan sudah aku bertunang.Kadang kadang aku masih merasa seperti kehidupan masa lalu iaitu hidup bujang.Aku belum menghayati sepenuhnya  seperti kehidupan orang bertunang.Aku masih lagi mencari penyesuaian diri antara aku dan tunang aku Mashura.Aku tahu yang kita banyak perbezaan dari persamaan.Bila banyak perbezaan bagi aku kita akan lebih mengenali watak masing masing dan ia akan mengambil masa yang lama untuk menjadi ia satu persamaan.Satu proses yang memerlukan kesabaran dan sikap toleransi.Yang pasti kita ada satu persamaan iaitu ingin hidup bahagia dalam satu keluarga.
Berita mengejutkan kalau ikut perjanjian pertunangan ini akan mengambil masa selama 1-2 tahun.Tapi pihak perempuan ingin mempercepatkan tarik pernikahan iaitu pada 30 october 1994 dan tarikh persandingan pada 6 november 1994 dimana pihak perempuan akan buat persandingan 2 pasang pengantin iaitu Mashura dan adiknya Fazidah..Pada mulanya aku dan keluarga tak mahu kerana aku belum bersedia pada tarikh tersebut tapi oleh kerana dah sayang aku akur.Oleh kerana aku dah akur dengan tarikh tersebut keluarga aku tiada bantahan.Aku ada masa dua bulan untuk buat persedian.Terima kasih pada keluarga kerana permudahkan perjalanan hidup aku ini.
Lagi seminggu nak jumpa pak imam aku cuci rumah iaitu rumah sewa yang bakal aku duduki dengan bakal isteri aku.Rumah ini kecil sahaja .1dapur 1 bilik 1 bilik air dan 1 ruang tamu.Terletak di taman seri amar.Rumah sewa yang bercantum dengan rumah tuan rumah.Rumah nampak kurang selesa tapi oleh kerana sukar untuk mencari rumah sewa aku terima buat sementara waktu rumah ini.
Berdebar pula rasa hati bila tarikh pernikahan dah makin hampir.Berikanlah aku kekuatan diri.Mula menghafal skrip akad nikah...aku trima...aku trima nikah..............aku harap semasa bersalam dengan pak imam darah gemuruh aku akan hilang.Mulai sekarang aku akan fikir perkara yang baik dan indah indah saja.
Kepada teman teman serumah minggu ini adalah minggu terakhir kita bersama.Dunia kita dah mula berbeza..aku dah jumpa pasangan hidup aku kalian bila lagi.........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan dari Blogger terbaik