nuffnang ads

Ahad, 17 Julai 2011

Satu Perjalanan 6 November 1994-Majlis di JB



Hari hari yang di tunggu telah tiba aku dan isteri tersayang di sandingkan diatas pelamin.Diatas pelamin ada 2 pasang pengantin.Aku dengan isteri Mashura dan satu lagi pasangan iaitu adiknya Fazidah dan suaminya orang s,pore iaitu Paidi.Aku berdoa perkawinan ini biarlah yang pertama dan terakhir.Banyak gambar gambar diambil terutama gambar isteri perbagai posing.
Abah tak dapat datang ke majlis perkawinanan aku di JB.Aku lihat emak merasa gembira tapi riak wajahnya seperti memikirkan sesuatu..Aku tak pasti apa yang di fikirkan oleh emak.Kepada adik beradik dan teman serumah dan tempat kerja di ucap lagi sekali jutaan terima kasih diatas sokongan anda.
Majlis persandingan di JB ni aku lihat sungguh meriah..ramainya jemputan yang hadir..sebelum nak sampai ke pelamin ada sekatan Tol yang perlu di bayar.Memang adat di sini kena bayar tol...munkin tujuannya untuk memeriahkan lagi suasana majlis kenduri kendara.Pengapit aku ialah kawan aku iaitu kamal.Berpeluh juga nak tempuhi halangan tol.Ramai yang minta duit tol.Di pelamin pula . . .mak andam pula yang minta duit tol...tak per untuk memeriahkan majlis tak ada jadi masalah.Semua mata tertumpu pada pengantin.Kena senyum selalu.
Siang dan malam berkompang.Penat juga siang buat majlis untuk orang ramai dan malam buat dinner untuk kawan kawan pula.Aku pakai baju kot hitam isteri pakai gaun putih.....macam orang putih kahwin.Lepas tu potong kek 3 tingkat.Sungguh meriah.Banyak dapat hadiah terutama dari kawan isteri aku.
Rasanya orang yang mengendalikan majlis ini seperti di dapur iaitu tukang masak lagilah penat.Sebab tulah pagi besoknya aku kena cuci periuk.Banyak tu periuk nak kena cuci..hitam legam pulak tu.Nasib baik buat 2 pasang pengantin.Jadi aku dan biras aku Paidi kena cuci periuk yang hitam legam.Malam dahlah penat pagi  kena pula basuh periuk.Lenguh tangan menyental.Tapi tak apa ni semua kenangan dan satu pengalaman yang baik.Saudara mara dah penat mengendalikan majlis kawin kita jadi upahnya basuh periuk lah.Kalau di kampung aku ..rasanya semua dah siap basuh.Kerana basuh periuk yang banyak aku terlepas untuk menghantar emak aku ke bus station untuk balik ke kampung.Aku harap emak tak kecik hati.
Aku cuti selama 2 minggu.1 minggu pertama aku tinggal di rumah mertua aku yakni rumah isteri dan minggu depan iaitu 12 november 1994 majlis bertandang ke kampung aku pula di Kg Taboh Naning Alor gajah Melaka...Mari kita ke melaka pula......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan dari Blogger terbaik