nuffnang ads

Jumaat, 6 Januari 2012

Ikan tongkol pun mahal




Tuna gergasi dilelong RM2.2 juta
Gambar=Kiyoshi Kimura (kiri) memotong ikan tuna biru gergasi yang dibelinya pada harga lebih 56 juta yen di Tokyo, semalam.
TOKYO - Seorang pemilik restoran sanggup membayar lebih 50 juta yen bagi membeli seekor tuna biru gergasi di pasar ikan Tsujiki, Jepun, sekali gus menandingi harga jualan ikan sama sebelum ini.
Ikan seberat 269 kilogram yang ditangkap di perairan wilayah Aomori, utara Jepun itu dijual pada harga 56.49 juta yen (RM2.2 juta) dalam satu acara lelongan pertama tahun ini.
Jumlah itu lebih tinggi berbanding lelongan ikan jenis sama tahun lalu yang dijual pada harga 32.49 juta yen (RM1.3 juta) di Tsujiki, sebuah pasar besar yang turut menjadi lokasi tarikan pelancong.
Pembida yang membeli ikan tersebut ialah presiden syarikat yang memiliki rangkaian restoran popular Sushi-Zanmai, Kiyoshi Kimura.
Media tempatan melaporkan, restoran itu akan menjual sushi yang dihiasi satu hirisan tuna hanya dengan harga 418 yen (RM17).
Ia adalah jauh lebih rendah berbanding harga sepatutnya iaitu 5,000 yen (RM204) bagi setiap sushi, mengambil kira nilai ikan itu pada 210,000 yen (RM8,857) bagi setiap kilogram.
"Saya mahu membeli tuna terbaik supaya pelanggan Jepun boleh menikmatinya dan bukan pelanggan luar negara," katanya merujuk kepada pemilik restoran sushi dari Hong Kong yang membeli ikan jenis sama tahun lalu.
Aktiviti menangkap ikan tidak terkawal selama berdekad-dekad menyebabkan bekalan tuna dunia semakin merosot, satu keadaan yang memaksa negara-negara Barat mengharamkan penangkapan spesies tuna biru yang terancam di Atlantik.
Tiga suku daripada tangkapan ikan tuna biru di seluruh dunia dimakan penduduk Jepun. Ia merupakan bahan paling mahal dalam pembuatan sushi yang dikenali sebagai 'kuro maguro' (tuna hitam) dan digelar 'berlian hitam' kerana sukar diperolehi. -

bilapahatberbunyi:-kalau ikan tuna org makan kalau sebut tongkol org tak makan

1 ulasan:

  1. hahha..betul tu abg ghani..kalau nama tuna tu macam standard sikit..ape la kan

    BalasPadam

Ulasan dari Blogger terbaik