nuffnang ads

Rabu, 5 Oktober 2011

bila sudah sampai masanya...kita akan pergi

Setiap yang hidup pasti akan merasai mati.Mati itu sesuatu yang pasti.Bila sudah
tiba masanya kita pasti akan pergi meninggalkan segalanya harta dunia.Hanya 3 amalan yang masih diterima allah sebagai pahala meskipun kita telah meninggal dunia.
Amalan tersebut adalah-:
1)doa anak yang solih untuk ibubapanya
2)Ilmu yg baik di pergunakan orang (bermanfaat)
3)amal jariyah

Mati tidak boleh di elak.Sebab kematian ada bermacam sebab.
Sebab kemalangan,penyakit,tua dan lain lain sebab.

Mati juga tidak mengira umur dan pangkat seseorang.Pergi tetap pergi.
Ada orang takut mati dan ada orang yang tak takut mati.Hanya orang beriman sahaja
yang tidak takut mati.Sebelum mati pastikan bekalan kita cukup untuk hari akhirat.

30 ulasan:

  1. mati itu pasti. ;)


    cuma tak tahu waktu nya bila.

    BalasPadam
  2. betul..kita tak tahu bila ajal kita and macam mana cara kita pergi.. :)

    BalasPadam
  3. kita tak tau bila akan mati tapi kita tau yang kita akan mati!

    BalasPadam
  4. siti- mmg pasti
    azie-ajal maut jodoh di tangan alah
    dkna- bilabila masa saja??

    BalasPadam
  5. semoge kita mati dalam keadaan yg baik

    BalasPadam
  6. sentiasa ingatkan diri yg mati tak kenal usia.
    thanks for reminder (:

    BalasPadam
  7. bila, bagaimana..kite xtau ajal kite.. byk2kn amalan..

    BalasPadam
  8. semoga pengakhiran yang baik untuk kita semua...=)
    follow bila pahat berbunyi..=)

    BalasPadam
  9. mati itu pasti? Bila? Bila bila masa sahaja...

    BalasPadam
  10. sudah cukupkah bekal ku? huhuhuu ..
    ya Allah, lindungilah hamba2Mu ini!

    BalasPadam
  11. sendiri mau ingat, masti itu pasti, kau nak tak nak, cepat atau lambat, mati mengejar kita =‘)

    BalasPadam
  12. salam abghani...mati semua orang akan mengalaminya samaada cepat atau lambat oleh itu beribadatlah seolah2 kamu akan mati pada esok harinya....:)

    BalasPadam
  13. Salam;
    semua org tahu mati itu pasti..tapi tidak semua org sanggup berdepan dengan mati.

    BalasPadam
  14. beramal la selagi masih hidup ney ye tak?

    BalasPadam
  15. sapa yg merana sakit tu selalu takut dgn mati tpi mereka lgi beruntung sebenarnya sbb tahu mati akan sampai so boleh bertaubat,

    dari kite yg sihat ni tiba2 je di tarik...

    iskhhh, takut tak smepat kan...huhu

    takutnyeee

    BalasPadam
  16. Entah bila pula kita akan mati, kan?
    persiapan itu perlu.

    BalasPadam
  17. mampukah kita menjadi anak yang soleh?
    bolehkah kita gunakan ilmu dengan baik?
    apakah sudah cukup amal jariyah kita?
    InsyaAllah, sama2 kita pastikannya, sebelum kita di jemput pergi, Amin

    BalasPadam
  18. sentiasa ingat mati insyaallah akan terhindar kemungkaran

    BalasPadam
  19. marilah kita menyediakan bekal sebelum kembali padaNya...

    BalasPadam
  20. ya..ajal maut di tangan Allah...

    bila2 masa Allah boleh ambil nyawa kita....apa pun...kita kena ciap sedia dengan amalan2 yang kita lakukan..

    BalasPadam
  21. Tak dapat disangkal mati adalah pasti.

    -wina1979-

    BalasPadam
  22. takut ar...tapi setiap owg mesti lalui nyer jugakan..

    BalasPadam

Ulasan dari Blogger terbaik