nuffnang ads

Khamis, 25 Ogos 2011

Tidur

Tidur adalah sebahagian dari mati.Bila kita tidur kita tak akan sedar.Tidur biasanya pada waktu malam.
Berapa lama kita tidur.Kalau bayi 24 jam,kanak kanak 10-12 jam,dewasa 8 jam dan warga emas 6 jam.

Tidur mati adalah orang yang tidur tapi sukar untuk di kejutkan.Mudah tidur orang yang senang tidur....pantang letak kepala pasti lelap.Mimpi juga datang semasa kita tidur.Bercakap masa tidur di panggil mengigau.

Ada juga orang dewasa yang tidur terlalu lama lebih dari 8 jam.Tidur lewat sudah pastilah bangun lewat.
Tidak digalakan tidur lewat dan bangun tengahari.Ibubapa kena pantau anak yang suka tidur lewat dan bangun lewat.Kadang-kadang ada juga ibubapa yang bangun lewat.

Tidur terlalu lama tidak digalakkan.Muka akan jadi sembab dan otak menjadi lembab atau jiwa boleh jadi kacau.
Kurang tidur juga ada masalahnya- mudah melenting jika di tegur.

Tidur adalah satu nikmat bagi makluk Allah dan gunakan waktu tidur dengan sebaiknya.

psst.....orang yang tidak tahu perkembangan semasa juga boleh di panggil TIDUR.

11 ulasan:

  1. Tulisan bro ni menyatakan jenis-jenis tidur macam lagu Ayam-Jalil Hamid tu :)

    BalasPadam
  2. betoi2..
    bla tido lama pastu bangun rasa cam xpuas hati ja kat suma org..hehe
    jiwa kacau..

    BalasPadam
  3. tido la paling best....hehe..

    tambah kalau hujan2 lagi syok tido...time cuti leh la tido lama..kalau dah mula study xcukup tido..eheh

    BalasPadam
  4. adush,,,,orang yang tidak tahu perkembangan semasa juga boleh di panggil TIDUR. --- terase plak...aku tido lah makne nyer

    BalasPadam
  5. shera paling susah nak tido malam... dah terbiasa masa belajar tido lewat, itu la jadinya...

    BalasPadam
  6. tido mmg bestt... hehe

    btw , selamat hari rye :)

    BalasPadam
  7. macam mane ek nk kurangkan perangai yg suke tidur...

    BalasPadam
  8. Tidur adalah kedua best selepas makan. hahhaa

    btw, hana memang kena tdo 8 or 7 jam sehari, kalo x ckup, mesti cakap banyak kat opis bagi melawan rasa ngtuk. :-p

    BalasPadam
  9. dear all bloger..apa apa pun tidur mmg syok tapi berpada pada.

    BalasPadam
  10. kalau tak tidur nanti badan letih + nak marah2 mood pun takde.. yang penting jaga kesihatan.. ;)

    BalasPadam
  11. jalan masa tidur adalah jalu...masa kecil je lah anis jd begini.

    BalasPadam

Ulasan dari Blogger terbaik