nuffnang ads

Isnin, 8 Ogos 2011

Usia Umur

Tiba tiba timbul idea nak cerita tentang perkembangan usia manusia .
Berbaring-berkaki empat-berkaki dua-berkaki tiga-berbaring kembali.

Zaman kanak kanak-1- 12 th ...umur nie tanggung jawab kurang tapi ibubapa yang bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kita.Pendapat ibubapa wajib di ikut.Jarang buat keputusan sendiri.Bermain adalah satu kemestian.Yang perempuan munkin sudah akil baligh dan yang lelaki pula dalam proses nak dapat mimpi ghairah.Umur 12th dah boleh mohon kad pengenalan.

Zaman Remaja-13-19 th-Zaman mencari identiti sendiri.Mudah terpengaruh dengan aktiviti yang hapining.Perangai pra-matang.Rasa jiwa terkongkong kalau dikawal keterlaluan oleh ibubapa.Rasa diri sentiasa betul.Bermulanya cinta monyet.Keluar bersama ibubapa dah mula kurang.Zaman ini yang menentukan hala tuju kita di masa depan tapi kalau tergelincir masih ada harapan untuk bangkit semula.

Dewasa-20-25th-Umur 21 tahun jangan lupa daftar mengundi...haahaha...Bagi yang pandai mukin dalam U lagi.Yang kurang bijak akan mencari pekerjaan yang sesuai .Peringkat ini mula nak cari pasangan hidup.Kerjaya & ekonomi kalau teguh boleh kawen.Macam aku lah umur 25 dah kawen...hehehe .miang dah sampai.

Terlalu dewasa-26-39th-Bagi yang sudah berkawen..sibuk menguruskan keluarga.Masa untuk diri sendiri berkurangan.Bekerja keras cari rezeki kumpul duit untuk anak anak dan masa depan.Zaman ini masa berlalu begitu pantas.

Hampir separuh abad 40-49.Bagi lelaki kata orang live begin fourty.Puas aku berfikir dan tanya orang kenapa live begin fourty.Ahaaaa...sebenarnya bagi lelaki yang kawen awal sebelum umur 25 th anak anak mereka dah besar dah tahu menguruskan diri sendiri.Ekonomi pun dah stabil.Isteri pula adakalanya  sibuk berpesatuan atau melayan anak yang mula dewasa terutama dengan anak perempuan.Lelaki mempunyai banyak masa waktu ini contohnya boleh bersembang di kedai kopi dengan kawan kawan ,menonton bola dan kalau silap langkah boleh bercinta lagi....tapi kebanyakannya dah mula berfikir soal akhirat.

Hari Tua 50 th keatas-Munkin dah bercucu.Anak anak pun dah besar panjang punyai keluarga sendiri.Hal dunia munkin sudah tidak difikirkan lagi.Kalau semua anak ada kehidupan sendiri rasanya tinggal berdua aje dengan isteri.Hidup terasa sunyi.Penyakit mula datang dan menanti saat berakhirnya hidup.

14 ulasan:

  1. Salam;
    Satu cerita tentang urutan umur yg menarik..,bgus juga untuk renungan bersama..sementara tunggu berbuka..

    BalasPadam
  2. salam.nice...bru dlm lingkungan 3.hehe

    BalasPadam
  3. betoi2. umor makin meningkat. kadang2 terpikir. adakahiman kita pun sama? hmm..

    BalasPadam
  4. yusuf-renung jgn tk renung
    botol-3...kena jaga jaga tu.
    jannah-klu iman tk ikut sama.....hanyut

    BalasPadam
  5. tpi xley daftar lagi mengundi..blom 21..hehe

    BalasPadam
  6. sy dah dlm kategori terlalu dewasa rupanya..tp kengkadang masih bersikap keanak-anakan..:(

    BalasPadam
  7. sy pun dh kategori dewasa..umur sy ni mostly kwn2 dh kawen,,hoho

    BalasPadam
  8. Zaman remaja saya memang saya kuat memberontak. Sekarang tahap 4.

    -wina1979-

    BalasPadam
  9. botol-ooooo klu dh 21 jgn lupa daftar.
    Rina- wanita/isteri mmg suka bermanja
    s.kasih-sabar ye.
    wina79- skrg memberontak lagi tk

    BalasPadam
  10. ok..daftar on9 boley kn? -nk name penuh,nk antar kad raye

    BalasPadam
  11. Sekarang tak memberontak lagi bro. Dah sedar diri.

    Hehe tengok Wina tengok komen lama-lama :p

    -wina1979-

    BalasPadam
  12. wina-baguslah dh tk memberontak lagi..jadi penyabar pulak

    BalasPadam

Ulasan dari Blogger terbaik