nuffnang ads

Khamis, 29 September 2011

pokai

Pernahkah anda POKAI?.Seksanya jika kita pokai.

POKAI berasal dari bahasa cina yang bermaksud kehabisan duit untuk perbelanjaan.
Terjadinya pokai atas sebab boros dalam berbelanja atau kelemahan dalam menguruskan
kewangan.

Untuk mengelakkan kita pokai kita perlu merancang dalam setiap perbelanjaan kita.Berbelanja ikut kemampuan.Elakkan dari mengguna kad kredit.

Hari raya telah berlalu.Berapa ramai dikalangan kita yang pokai selepas musim raya.
Dalam seronok menyambut hari raya ramai yang alpa tidak mengambil perkiraan dalam soal berjimat dalam perbelanjaan.Akibatnya pokai selepas raya.

Menabung adalah salah satu cara yang baik untuk mengelakkan kita pokai.Menabung kembali untuk digunakan dalam menyambut hari raya tahun hadapan.Sedikit sebanyak menabung dapat membantu disaat kita memerlukan wang.Yang penting berbelanja ikut kemampuan atau Ukur baju di badan sendiri.

17 ulasan:

  1. amalam menabung menjamin masa depan kita...

    BalasPadam
  2. Betul belanja ikut kemampuan dan menabung apabila ada lebihan duit.

    -wina1979-

    BalasPadam
  3. hahaha sbg student pokai tu perkara biasa hehehe

    BalasPadam
  4. cunda:menabung adalah terbaek.
    wina:kdg kdg selera berbelanja tinggilah .
    cik sakdi:hahaha dh kejer bleh menabung

    BalasPadam
  5. sikit-sikit lama banyaklah.. dari takde simpan langsung.. ;)

    BalasPadam
  6. Istilah POKAI hanya wujud masa zaman blaja je. Sekarang tidak lagi.. hahaha

    BalasPadam
  7. sy selalu pokai sbb pantang nmpk duet , msti nk blnje.. hahahha !

    BalasPadam
  8. slalu org pokai lepas raya.saya masih belajar, so lepas raya poket berisi..bila dah keje nanti mungkin pokai jugak..hihih..berbelanja ikut keperluan bukan kehendak :)

    BalasPadam
  9. hehe....

    betul kata soly..kalau pokai mesti ujuang2 sem...mula la nak kena minta dgn family pulak..ngeh3

    BalasPadam
  10. pokai nak kawen... meh nak pinjam 5,6k... hoho

    BalasPadam
  11. salam abghani...betul tu berbelanjalah ikut kemampuan dan jgnlah melakukn pembaziran....

    BalasPadam
  12. menabung kan amalan mulia lagi berpahala..hehe
    maka mari menabung! ;)






    cik ana.

    BalasPadam
  13. bukan pernah..tapi selalu pokai.. kih kih kih

    BalasPadam
  14. mulai hri ini kita menabung walaupun 10sen 1hri

    BalasPadam

Ulasan dari Blogger terbaik