nuffnang ads

Sabtu, 18 Jun 2011

Satu Perjalanan Januari- Mei 1993

Tahun 1992 telah sampai ke pelabuhan dan tahun 1993 baru bermulanya satu pelayaran membawa aku yang aku sendiri tak pasti kemana pelayaran ini akan berakhir dengan selamat atau karam di lautan bergelora.Segalanya ketentuan oleh yang maha esa.Kita manusia hanya mampu merancang,berusaha ,berdoa dan tawakal tapi segalanya hanya allah yamg menentukan.
Detik detik terakhir tahun 1992 aku menghabiskan masa di meja snoker bersama kawan kawan happy bergembira menyambut tahun baru.Bila di fikirkan kembali tidak sepatutnya aku menghabiskan masa di tempat begitu.Seperti janji dan azam aku yang lepas aku perlu berusaha mengimbangai hal dunia dan hal akhirat.Kita manusia perlu berubah mengikut putaran usia dan aku perlu berubah sedikit demi sedikit.
Bulan mac aku dapat tawaran berkerja di sebuah syarikat penghantaran dan perkapalan .Atas rekemen dari abang man, aku berjaya dalam temuduga.Aku ditempatkan di Pasir Gudang.Pejabat terletak di Kilang Funai elec.Pengalaman aku cuma di bahagian store dan sedikit dalam admind.Dalam urusan kastam,shipping,transport dan hal hal pelabuhan serta yg berkaitan memang tiada pengalaman dan pengatahuan.Zero.Kerja dalam bidang ini buatkan kepala pening dan tension.Bayangkan hari pertama kerja aku kena balik pukul 2 pagi.Semak kepala den.Memang menguji kesabaran..tambahan staf lama tak berapa mesra nak mengajar.Kesilapan ada satu pengalaman yang membuatkan kita menjadi lebih pandai dan bijak..tapi kalau sentiasa buat silap itu tandanya kita be..ngong.
Saat berhenti ditempat lama di kilang kwp..memang sedih nak meninggalkan kawan kawan yg telah dianggap seperti saudara sendiri.Demi masa depan aku terpaksa tinggalkan kalian.Mereka buatkan aku jamuan perpisahan.Banyak kenangan aku disini dan wajah wajah yang masih tersimpan di peti memori.
Aku sudah tukar motor ,jenis honda raider,no plat JBG608.Sport rim..nampak bergaya.Setiap hari berulang dari kangka teberau ke Pasir Gudang.Gaji lebih sedikit dari tempat lama.Setiap hari balik lambat.Terlalu banyak tekanan kerja.Hampir hampir nak berhenti kerja..aku kuatkan semangat untuk terus bekerja.Gaji pertama aku beli sebuah jam tangan jenis orient dan sebentuk cincin suasa sebagai kenangan gaji pertama.(sampai sekarang ada lagi).Selain dari pakaian barang peribadi yang aku minat adalah jam tangan,cincin dan kaca mata hitam.Kerja ditempat baru ini aku ramai kawan rasanya beratus orang dari staf  kilang ,kastam ,johorport,shipping agency,fowarding agency,transport,haulage dan yang lain yang berkaitan semua aku kenal.Kadang kadang kenal rupa tapi tak ingat nama dan kenal suara tapi tak pernah jumpa.
Dalam masa dua bulan aku mula dapat menyesuaikan diri ditempat baru dan aku mula menyukai bidang baru ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan dari Blogger terbaik