nuffnang ads

Rabu, 15 Jun 2011

Satu Perjalanan Julai-Sept. 1992

Hari ini bekerja terasa penat.Kilang dalam proses pemindahan.Banyak barang barang yg perlu di pindah.Tempat baru kilangnya besar sedikit.storenya besar..mudah untuk bekerja.Selepas makan aku relex tengok tv.Kawan serumah dengan hal masing masing.Aku masuk ke bilik capai dairi dan mula menulis apa yg diingati...
Sudah 35 tahun negara kita merdeka.Banyak kemajuan telah dicapai.Ekonomi semakin meningkat.Pekerjaan semakin banyak dan peluang semakin banyak.Tapi aku..pencapaian cuma sedikit saja...tapi aku tetap bersyukur dengan rezaki yang ada.Aku merancang untuk mengambil lesen kereta.
Sempena hari cuti kemerdekaan aku duduk dirumah tengok tv, belum ada perancangan dengan kawan kawan untuk berjalan jalan.Lagi sembilan hari aku akan menyambut hari lahir yang ke 23 tahun.Pejam celik hampir 5 tahun aku tinggal di JB.Terlalu pantas masa berjalan.Sempena hari lahir aku bercadang nak balik kampung.Rindu pada emak dan abah.Bila dapat berjumpa  jiwa terasa tenang.Aku cuti tiga hari.Hari jadi kali ini jatuh bersama hari maulud nabi.Aku cuma beli satay untuk dimakan bersama keluarga.
Dirumah kampung ada lagi seorang budak baru bekerja di plaza tol.Mukanya macam pernah aku lihat sebelum ini...ingat ingat lupa.Setelah disiasat ..rupanya satu sekolah menengah cuma aku tua setahun.
Berita sedih bila aku kembali semula ke JB kawan aku Jep kemalangan di tempat kerja ...4 jari putus kena mesin stamping.Aku melawatnya di hospital tun aminah.Sedih juga aku lihatnya.
Semasa di rumah sewa aku lihat ada sepucuk surat berbentuk kad tertera nama aku....apabila di buka..kad ucapan hari lahir dari nora.....Menusuk jiwa... dia masih mengingati lagi hari lahir aku....fikiran melayang mengimbau kenangan lalu.Hati berdetik terasa ingin berjumpa dengannya......aku cuba hubunginya melalui seorang rakan..... tapi hampa.... impian tak kesampaian...... dia sudah bertunang dengan seorang lelaki yang aku tidak kenali.Aku rasa ...ini adalah atas pilihan keluarganya....ohhh tidak!!!.........haaaaa!!!...... melopong kau jang ..dah diambil orang..Ompuk orang jangan di usik lagi.Waawahaa.....!!!!!!! apo nak di kato...molopeh....waa!!waa!!!.........................

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ulasan dari Blogger terbaik